هم‌پوشی کارها چیست؟ میان‌بری برای به سرانجام لیست کارهای روزانه

هم‌پوشانی یا هم‌کوشی کارها چیست؟

همپوشانی در اصطلاح به معنای موازی سازی کارهاست. این‌که بتوانید با خلاقیت خود و کمی درنگ لیست کارهایتان را به‌گونه‌ای بچینید که هر کدام پیش‌برنده‌ی دیگری باشد. ساختن یک چرخه که می‌تواند کارهای موازی شما را در برگیرد.

احتمالن اکنون کمی گیج شده‌اید. نگران نباشید. درک این مسئله با مثال‌هایی که در ادامه برایتان می‌آورم، آسان‌تر خواهد شد.

با مثالی از خودم می‌آغازم.

در لیست کارهای روزانه من وبلاگ‌نویسی، انجام تمرینات دوره آموزه‌نویس که اخیرن در آن شرکت کرده‌ام، یادداشت‌برداری و انجام تمرینات دوره‌ی نظم شخصی وجود دارد.

من در زمینه‌ی توسعه فردی وبلاگ‌نویسی می‌کنم. نظم شخصی هم جزئی از توسعه فردی است. یعنی اول از دوره نظم شخصی یادداشت برداری می‌کنم. تمریناتش را به انجام می‌رسانم. در مرحله بعد با توجه به چیزهایی که در دوره آموختم، یک وبلاگ می‌نویسم.  بدین ترتیب من موفق شدم، این دو را با یک دیگر هم‌پوشانی کنم. اما تمرین دوره‌ی آموزه‌نویس چه؟

تمرین دوره‌ی آموزه‌نویس، نوشتن هر روز یک یادداشت آموزشی بنابر آموزش‌های دوره است. من وبلاگ‌نویسی و آموزه‌های دوره را ترکیب می‌کنم و حالا با این چرخه سه کار من به سرانجام رسید. بیایید چرخه را مرور کنیم. ابتدا انجام یادداشت‌برداری و انجام تمرینات دوره نظم شخصی. در گام بعدی نوشتن وبلاگی از آموزه‌های دوره نظم شخصی و پیشبرد آن با آموزش‌های دوره‌ی آموزه‌نویسی. دیدید چقدر خوب این سه کار با یکدیگر ترکیب شدند؟

اما یک مثال دیگر.  یکی از مسائل من رسیدگی به پوستم بود. می‌خواستم توجه بیشتری به پوستم داشته باشم و روزانه برای آن وقت بگذارم. در میان کارهایم به دنبال کاری گشتم که بتوانم آن‌ها را با هم در یک چرخه بیاندازم. کارهایی که بتوانم موازی پیش ببرم و اجرای یکی به پیش‌برد دیگری کمک کند. یکی دیگر از کارهایم عبادت روزانه بود. من سه بار در روز این کار را انجام می‌دادم. پس بعد از وضو گرفتن، فوری سراغ روتین پوستی روزانه‌ام می‌رفتم و بعد نمازم را می‌خواندم. من حتا انجام تمرینات یک دوره‌ی معنوی را به عبادت روزانه‌ام گره زدم. بیایید این چرخه را مرور کنیم. ابتدا وضو گرفتن که باعث شستشوی روزانه پوستم می‌شد، بعد روتین روزانه پوستم. بعد هم عبادت و انجام تمرینات دوره معنوی.

 

شما می‌توانید با کمی خلاقیت بیشتر و تأمل کردن، هم‌پوشانی‌های خوبی برای پیش‌برد کارهایتان پیدا بسازید.

 

اهمیت این موضوع در چیست؟ چرا همپوشانی؟

  1. محدودیت زمان. زمان ما محدود است. بنابراین نمی‌توانیم کارهای زیادی را در یک روز به سرانجام برسانیم. با کمک هم پوشانی می‌توانیم کارهای بیشتری را به پایان برسانیم.
  2. محدودیت انرژی. انرژی و توان ما محدود است. با انجام کارهای پراکنده انرژی مان خیلی زود پایان می‌یابد. اما هم‌سو کردن کارهایشان باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و توان جسمی و ذهنی روزانه مان می‌شود.
  3. محدودیت تمرکز. ما نمی‌توانیم چند کار را همزمان انجام دهیم. چندکارگی باعث کاهش شدید تمرکز و بهره‌وری ما می‌شود. اما با هم‌کوشی کارها می‌توانیم تمرکزمان را حفظ کنیم.
  4. استفاده بهینه از پول و منابع دیگرمان. از هدر رفتن پولمان جلوگیری می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم منابع ما ضایع شوند. می‌توانیم آن‌ها را برای روزهای آینده ذخیره کنیم.
  5. افزایش انگیزه. وقتی بتوانید چند کار را با هم پوشانی به سرانجام برسانید، به تدریج انگیزه شما برای پیش‌برد کارهایشان بیشتر می‌شود.

 

چگونه هم‌پوشانی انجام دهیم؟ دستورالعمل ۷ مرحله‌ای 

  1. ابتدا اهدافتان را به صورت برون‌ریزی ذهنی بنویسید. دفترتان را باز کنید و با سرعت هر هدفی که به ذهنتان می‌رسد، بنویسید.
  2. اهدافتان را بازبینی کنید. آن‌ها را واضح و شفاف بنویسید. اهداف باید قابل اندازه‌گیری، ملموس و منطقی باشند.
  3. سعی کنید بعضی از اهدافتان را حذف کنید. بهتر است آن وظایفی که از با یک‌دیگر همپوشانی ندارند  و در یک راستا نیستند را حذف کنید.
  4. اهداف هم راستایتان را مشخص کنید.
  5. از بالا به اهداف و لیست کارهایتان بنگرید. فرض کنید لیست پیش‌رو، لیست فردی غریبه است که از شما یاری می‌خواهد. رهنمودتان برای او چیست؟
  6. با کمی خلاقیت و تفکر میان‌ آن‌ها چرخه‌ای ایجاد کنید که هر کدام پیش‌برنده‌ی دیگری باشند.
  7. این چرخه را مدام زیر نظر بگیرید. از خودتان بپرسید «آیا راهی هست تا این چرخه را کمی بهبود بخشم؟»

 

خب، اینک با این دستورالعمل بهانه‌ای باقی نمی‌ماند. شما می‌توانید به راحتی با کاربرد قدم به قدم این دستورالعمل، چرخه‌ای برای خود بسازید که حتا محرک شما برای پیش‌برد کارهایتان باشد.

 

اگر علاقه‌مند بودید لیست کارها و اهدافتان را با من به اشتراک بگذارید، تا با یکدیگر راهی برای هم پوشانی آن‌ها پیدا کنیم.

* برگرفته از دوره نظم شخصی استاد ناهید عبدی

 

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط