فهرست انرژی‌خوارها

این فهرست را برای این می‌نویسم که تا حد ممکن از هدر رفتن انرژی در مسیر رسیدن به اهدافتان جلوگیری کنید. اگر شما بتوانید تمام یا حداقل بیشتر انرژی خود را در مسیر رسیدن به خواسته‌هایتان صرف کنید، خیلی سریع‌تر به اهداف خود می‌رسید. کم‌تر خسته می‌شوید و کم‌تر به خود و اراده‌تان فشار می‌آورید.

می‌دانید که اراده مثل سوخت جت می‌ماند. اگر بیش از اندازه از جتتان کار بکشید، به‌زودی سوختتان تمام می‌شود و درمانده خواهید ماند.

پس باید چه کرد؟ باید تا حد ممکن از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد.

فرض کنید امروز شنبه، اول هفته است. شما از روز قبل کلی برای این هفته خود برنامه ریخته‌اید و حسابی با انگیزه، آماده شروع یک روز و هفته جدید هستید. به نظر می‌رسد کاملن پرانرژی هستید. صبح زود بیدار شده‌اید؛ کمی ورزش کرده‌اید و حالا میز صبحانه را چیده‌اید. منتظر همسر و فرزندانتان هستید تا بیایند و با هم صبحانه بخورید. صبحانه را در کنار خانواده می‌خورید و همسر می‌رود تا برای رفتن به سر کار آماده شود. شما با ریتم یک آهنگ شاد در حال شستن ظرف‌ها هستید که ناگهان همسرتان با داد و بیداد، در حالی که پیراهن کاری‌اش را در هوا تکان می‌دهد، می‌گوید: 《چرا پیراهن منو نشستی؟ مگه دیروز بهت نگفتم که امروز قرار مهمی دارم!》 و شاید کمی هم به شما توهین کند و شما را ناراحت کند.

واکنش شما چیست؟ سازش یا دعوا!

شما سهوی فراموش کرده‌اید که لباس همسرتان را بشویید و هیچ عمدی در کار نبوده است. حالا بیاییم فرض کنیم شما دعوا را انتخاب کنید. پیش خودتان بگویید این مرد قدر مرا نمی‌داند. نمی‌بیند چقدر دارم در این خانه جان می‌کنم و به خاطر یک پیراهن با من این طور صحبت می‌کند. در این مورد شاید حق داشته باشید. اما بیایید ببینیم انتهای این ماجرا چه می‌شود؟ یکی او می‌گوید و یکی شما. مشاجره بالا می‌‌گیرد و در انتها مرد شما دلخور از خانه بیرون می‌رود.

حال، سر شما چه بلایی می‌آید؟ انرژی شما به‌شدت پایین می‌آید و دیگر آن انگیزه سابق را برای ادامه کارها ندارید. تمام طول روز دچار نشخوارهای فکری می‌شوید که تمرکز شما را برای انجام کارهایتان به شدت پایین می‌آورد. از آن طرف موقع بازگشت همسر باید اخم او را نیز تحمل کنید وانرژی تمام هفته‌تان نابود می‌شود. آن همه انگیزه، آن همه انرژی فقط در چند ثانیه نابود می‌شود.

حال بیایید فرض کنیم، شما سازش کردن را انتخاب می‌کنید. همین‌که متوجه اشتباهتان می‌شوید، به سمت همسرتان می‌روید؛ پیراهن را از دستش می‌گیرید و از او خیلی آرام عذرخواهی می‌کنید. از او می‌خواهید که اجازه دهد تا لباس دیگری به او بدهید. لباس را برای او عوض می‌کنید. در کنار عذرخواهی، یک بوس عاشقانه هم روانه لپش می‌‌کنید. در آخر از او می‌خواهید که دیگر به شما توهین نکند، چون این شما را ناراحت می‌کند. شاید همسر شما از واکنش متفاوت شما، تعجب کند. حتی شاید واکنش بدی نشان دهد و زیاد به حرف‌های شما اعتنا نکند. اما شما حداقل کاری که کرده اید این بوده است: مشاجره را همین‌جا پایان داده‌اید و مجبور نیستید در هنگام برگشت همسرتان، باز هم اخم‌های او را تحمل کنید. نشخوارهای فکری را به حداقل رسانده‌اید و به بیان ساده‌تر آب را روی آتش ریخته‌اید و از آن دوری کرده‌اید؛ قبل از آن‌که دامانتان را بسوزاند. انرژی شما تا حد زیادی حفظ شده است و شما هنوز می‌توانید به انجام کارهایتان ادامه دهید.

 

حال دیدید؟

متوجه شدید که همه چیز انرژی است. شما بهترین اهداف و اصولی‌ترینشان و حتا بهترین برنامه‌ریزی را هم که داشته باشید، بدون انرژی نمی‌توانید آن را به خوبی پیش ببرید. انرژی بالا باعث می‌شود شما کارها را با سرعت بیشتر و تمرکز بالاتری به انجام برسانید. این باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود و می‌توانید کارهای بیشتری را در زمان کمتر و با کیفیت بالاتری به انجام برسانید.

 

پس بگذارید لیستی از خون خوارترین انرژی‌خوارها برایتان آماده کنم. تا حد ممکن از آن ها دوری کنید. (احتمالا هر روز چیز تازه‌ای به آن اضافه کنم. پس بد نیست هر از گاهی به این پست سر بزنید.)

 

  1. جروبحث و مشاجره، به‌خصوص بعد از بیداری و قبل از خواب.
  2. رفت‌وآمد با آدم‌های منفی‌باف.
  3. تماشای مدام تلویزیون.
  4. پیگیری اخبار.
  5. تماشای فیلم‌های غم‌انگیز و فیلم‌های که فقط بدبختی‌های جامعه را نشان می‌دهند.
  6. غیبت و دورویی.
  7. ماندن در حاشیه امن.
  8. منفی بافی کردن و مدام اندیشیدن به اتفاقات بد و منفی.
  9. حسرت خوردن‌.
  10. کارها را مدام عقب انداختن.
  11. ترس از شکست و شروع نکردن.
  12. کمالگرایی.
  13. تمسخر دیگران و ترس از مسخره شدن.
  14. برانگیختن حس ترحم اطرافیان.
  15. افسوس خوردن.
  16. دائم نگران مسائل ومشکلات زندگی بودن.
  17. ترس از دست دادن.
  18. وابستگی و تعلق خاطر به کسی یا چیزی.
  19. مقایسه کردن خود با دیگران.
  20. طمع کردن.
  21. حسادت ورزیدن.
  22. نداشتن اهداف smart.
  23.  نداشتن برنامه روزانه و ثبت شده.
  24. انجام هم زمان چند کار با هم.
  25.  مدام غر زدن به جان خود و دیگران.

اگر شما هم انرژی‌خوار دیگری می‌شناسید، خوشحال میشم در بخش نظرات بهم معرفی کنید تا لیست قدرتمندتری بسازیم.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط