از زنجیر را پاره نکن، شروع کن!

تا به حال به این فکر کرده‌اید چطور با بازی یک عادت جدید بسازید و یا یک عادت بد را ترک کنید؟

چرا همیشه سراغ راه‌های سخت می‌روید؟ خیلی از مواقع راه‌های آسانی که شما نسبت به آن‌ها بی‌توجه هستید، بسیار بهتر و سریع‌تر از راه‌های دیگر جواب می‌دهند. پس اگر دنبال روشی آسان برای تغییر هستید، با من همراه شوید.

قوانین بازی:

1. برای شروع از کوچک‌ترین کار شروع کنید.
2. کار کوچکی را در نظر بگیرید که در دراز مدت به تغییرات بیشتری ختم می‌شود.
شاید برای شما آن کار سحرخیزی باشد و برای دیگری مطالعه یک مقاله در مورد کسب وکارش. کاری را در نظر بگیرید که انجام آن آسان و تا حد ممکن کوچک باشد. اگر برای شما سحرخیزی سخت است، می‌توانید آنقدر آن را خرد کنید تا برایتان آسان شود. یعنی روزی 2 دقیقه زودتر از روز قبل بیدار شوید، همین. آن‌گاه تا آن جا ادامه دهید که به نتیجه مطلوب برسید.
3. از تعیین اهداف کلی بپرهیزید. تا جای ممکن آن را مشخص و واضح کنید.
4. بی‌درنگ استفاده از روش زیر را شروع کنید و ادامه دهید.
5. برای شروع این بازی را حداقل تا 30 روز ادامه دهید.
6. برای شروع این بازی را فقط برای یک کار پیش ببرید.

موارد بالا، قوانین بازی بودند. پس بازیکن‌های خوبی باشید و ‌آن‌ها را به خوبی رعایت کنید تا در بازی بازنده نشوید. این را بدانید هر بار که در این بازی می‌بازید، اعتماد به نفس خود را کاهش می‌دهید و در دفعات بعد احتمال برنده شدنتان کم و کم‌تر می‌شود. این یک بازی جدی است.

بازی زنجیرها را پاره نکن.

  1. مبدع این شیوه اقای جری ساینفلد کمدین معروف امریکایی است. او می‌گوید من برای این که کمدین خوبی بشوم، هر روز سعی می‌کنم یک جوک بنویسم. همین کار ساده به او کمک کرد تا بتواند به جایگاه کنونی‌اش برسد.

بازی از این قرار است:
یک تقویم بردارید و یا یک تقویم برای خودتان روی یک برگه a5 ترجیحا یا بزرگ‌تر بکشید. مثل شکل زیر.

بعد از آن تقویم را جایی جلوی چشمتان قرار دهید. بعد به خود یادآوری کنید، انجام این کار اولویت شماست و شاید اولین کاری که در اول صبح باید به انجام برسانید.

پس کار را به انجام برسانید و در هر روزی که به انجام رساندید، فوری با خودکار یا مداد سبز یا قرمز یا هر رنگ دیگری که دوست دارید؛ یک ضربه‌در بزرگ روی تاریخ آن روز علامت بزنید.

خوب حالا می‌رسیم به مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین بخش این بازی.

بعد از آن نیز فوری سراغ جایزه‌ای بروید که از قبل برای خود اماده کرده‌اید. این جایزه یا پاداش هر چیزی می‌تواند باشد. یک خوراکی یا نوشیدنی، تفریحی کوتاه، قدم زدن، بوییدن یک گل و هر چیزی که دلتان بخواهد و شما را خوشحال کند. تا حد ممکن سعی کنید از پاداش‌های مثبت و سالم استفاده کنید. می‌توانی برای یافتن یک پاداش خوب این مطلب را نیز مطالعه کنی.

اهمیت پاداش دادن به خود در چیست؟

وقتی شما بلافاصله بعد از انجام وظیفه‌ای که مقرر کردید، این پاداش را به خود می‌دهید؛ مغز شما از این کار لذت می‌برد و انجام آن کار را لذت‌بخش احساس می‌کند. بنابراین به شما کمک می‌کند تا آن کار را انجام دهید و او به لذتش برسد. یا حداقل در مقابل انجام آن کار مقاومت نمی‌کند. ساخت عادت جدید و یا ترک آن را برای شما جذاب‌تر و سریع‌تر می‌کند.

مرحله بعد این است که تنها سعی کنید این روند را ادامه دهید. زنجیره‌ها را پیوسته در تقویم علامت بزنید و آن‌ها را بهم پیوسته نگه دارید.

نتیجه گیری:
می‌توان از روش‌های ساده برای ساخت عادت جدید استفاده کرد. گاهی روش‌ها ساده هستند؛ اما قوانین ساده‌تری دارند که اگر رعایت نشوند قطعا شکست خواهید خورد‌. پس این را بهانه نکنید که روش‌های ساده جواب نمی‌دهند . حتی اگر به دنبال روش‌های سخت بروید، باز نتیجه همان خواهد شد. پس قوانین را باری دیگر بخوانید. بازی را به درستی اجرا کنید و لطفا اگر سوال یا تجربه‌ای داشتید با من در میان بگذارید. در ضمن سعی کنید بازی را به شیوه خودتان انجام بدهید. در واقع سعی کنید آن را شخصی‌سازی و برای خودتان کنید. به شیوه خودت انجامش بده رفیق.

موفق باشید.
کمی بعد تجربه خودم از این بازی که انجام دادم را نیز در اختیارتان قرار می‌دهم.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط