اهمیت یافتن یک دوست حمایتگر برای یک نویسنده تازه‌کار + یک پرسشنامه جامع

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد. من یک تازه کارم می خواهم شروع کنم و بنویسم. مسیر را نمی شناسم با سختی ، بلندی ها و پستی هایش آشنا نیستم و دوست دارم راه را بهتر بشناسم . باید چه کنم ؟!

 

بگذارید فردی را تصور کنیم که یک روز ناگهان می فهمد که به نویسندگی علاقه دارد و در حالی که با این زمینه آشنایی چندانی ندارد، پا در این عرصه می گذارد.

 

با سرچ در گوگل شروع می کند. سرچ در گوگل و شبکه های اجتماعی دیگر را شروع می کند تا بتواند مسیری که بهتر است را برای خود برگزیند.

 

اما وقتی شما سرچ می کنید با انبوهی از اطلاعات بی پایان روبه رو می‌شوید. در تلگرام با هزاران کانال آموزشی و در گوگل با هزاران مقاله آموزشی روبه‌رو می شویم. هنوز مسیر را نمی شناسید.

 

نمی دانید که مسیر درست از کدام طرف است. بیشتر از قبل ناامید می شوید، چون نمی دانید از کدام مسیر باید بروید. باید داستان نویسی را شروع کنید یا شعر را . باید چگونه تمرین کنید و چه کتاب هایی را بخوانید و گاهی ناامید و سرخورده می شوید و مسیر برایتان تنگ و سخت . در این هنگام اگر یک دوست داشته باشید که هم مسیر شما باشد و کمی هم در مسیر آموزش نویسندگی باتجربه تر از شما و کمی کارآزموده تر از شما مسیر برایتان هموار می شود.

 

گاهی می توانید از او بخواهید تا راهنمایی تان کند. با هم تمرین انجام دهید. به هم گزارش بدهید. حتی تمرینات یکدیگر را بررسی کنید.

 

از دیدگاه ها و بینش و نگرش یکدیگر استفاده کنید. گاهی استفاده از نگرش دیگران می تواند بسیار بیشتر از یک دوره جامع آموزشی موثر باشد‌. چرا که بسیاری مواقع اینکه ما نمی توانیم پیش برویم مربوط به باورهای ما می شود اینکه ما باورهای محدودکننده یا آسیب زننده ای داریم که باعث می شود ما نتوانیم از این مرزی که هستیم فراتر برویم و شهامت بیشتری به خرج دهیم. چیزی که در مسیر نویسندگی بسیار به آن نیازمندیم و در مسیر هنر و و خلق کردن هر چقدر که شما بتوانید با دوستان بیشتری ارتباط بگیرید بیشتر از صحبت های آنها بهره مند می شوید. البته انکار نمی کنم که گاه دوستان ما نگرش های محدودکننده ای دارند که ما را نیز محدود می کند. اما نه به کسی که به این باورها آگاهی دارد!

 

من لیستی از باورهای محدودکننده یک نویسنده را در یک مقاله در اختیارتان می گذارم تا آنها را بشناسید و در دام آنها نیفتید و بعد از آن می توانید با آگاهی به آن باورهای محدودکننده به استقبال باورها و نگرش هایی بروید که می توانند سکوی پرتاب شما به سمت جلو باشند.

 

من یک لیست از سوالاتی که می توانید از دوستان نویسنده تان بپرسید تا بتوانید بهتر از دیدگاه آنها بهره مند شوید را نیز در اختیارتان می گذارم و می توانید آنها را در نت گوشی تان ذخیره کنید تا همیشه بتوانید از آنها بهره مند شوید.

.

 

یادتان باشد است یافتن دوستان نویسنده خیلی ساده است. شما می توانید در وبلاگ ها، گروه های نویسندگی، تلگرام، اینستاگرام و شبکه های اجتماعی دیگر به راحتی دوستان نویسنده را پیدا کنید. این لطفی است که اینترنت در حق ما کرده است و خوشحالم در عصری زندگی می کنم که اینترنت وجود دارد.

 

عصر فراگیری محتواست و رشد محتوا و رشد نویسندگی است.

 

 

لیست پرسشنامه

 

۱. چند وقت است که می نویسید و در این مدت چه تجربیاتی کسب کرده اید؟

 

۲. آموزش نویسندگی را چقدر دنبال می کنید و بهترین آن‌ها از نظر شما کدامند؟

 

۳. چقدر می نویسید و بهترین تمرین برای نوشتن و تمرین کردن نوشتن چیست از نظر شما؟

 

۴. از میان زمینه های گوناگون نویسندگی کدام را برای خود برمی گزینید؟ چرا؟

 

۵. نویسنده ای هست که به آثار و نوشته های او علاقه مند باشید؟

 

۶. کدام یک از نویسندگان معاصر را می شناسید و کارهایشان را دنبال می کنید؟

 

۷. از نظر شما چطور باید نوشتن را شروع کنم و ادامه بدهم؟

 

۸.اگر اکنون با تجربیاتی که دارید از صفر می خواستید شروع کنید، چگونه شروع می کردید؟ از کجا؟ از چه کتابی؟ از چه تمرینی؟ از چه دوره ای؟ و …

 

۹. روش مطالعه شما چیست؟

 

۱۰. روش شما برای افزایش دایره لغات که از واجب‌ترین‌هاست، چیست؟

 

۱۱. شما چطور زمان را برای انجام تمرینات، آموزش دیدن و… با توجه به شرایط تان مدیریت می کنید؟

 

۱۲. آیا در نظر دارید که از نویسندگی به درآمد برسید؟ آیا در مورد راه های درآمدزایی از آن اطلاعاتی دارید؟

 

۱۳. می توانید از چالش های مسیرش بپرسید. موانع و باورهایی که باعث سقوط او شدند و جلوی پیشرفت او را گرفتند.

 

می توانید از آن کمک بگیرید تا با هم چالش هایتان را جلو ببرید. مثل من و دوستم مهدیس. او نیز یک نویسنده با دیدگاه‌هایی است که مرا به جلو راند.

 

اگر شما نیز سوال دیگری به ذهنتان می‌رسد، برایم بنویسید تا به لیست اضافه کنم و همه بهره‌مند سویم.

 

خوشحال میشم با پاسخ دادن به سوالات بالا مرا دوست خود بدانید و از تجربیاتتان مرا نیز بهره‌مند کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط