نویسندگی چیست؟

نوشتن و نویسندگی از دیرباز با هم عجین شدهاند.
نویسندگی چیست؟ نویسنده کیست؟ چرا باید نویسنده شوم؟

اینها سوالاتی است که باید از خودتان موقع شروع مسیر نویسندگی بپرسید.

برای جواب دادن به سوال نویسندگی چیست، شاید مجبور باشید به درون خود سفر کنید تا معنای آن را در آنجا بیابید. در ایران، کشور عزیزمان، تعاریف زیادی از نویسندگی وجود دارد. یکی از آنها این است :(نوشتن تحت هر شرایطی). اگر تازکار هستید و نمیتوانید بنویسید، زیرا احساس میکنید ایدهای ندارید یا اصول نوشتن و نگارش را نمیدانید، از

املای درست کلمات باخبر نیستید و هزار بهانه دیگر میآورید تا از نوشتن فرار کنید باید بگویم نویسندگی چیزی نیست جز
نوشتن تحت هر شرایطی. تنها این که دستی برای نوشتن دارید و سواد اولیه را دارید، برای شروع این مسیر کافی است. شما میتوانید با کمک دستتان افکارتان را به بند قلم بکشید، هر چند که بیهوده و پست باشند. با سوادتان، مطالعه کنید و مهارتهای لازم را به مرور زمان با کمک تمرین و تکرار به دست آورید.

حال با این توصیفات فکر میکنید، نویسنده کیست؟

بله نویسنده کسی است که تحت هر شرایطی بنویسید. برای نویسنده شدن نیازی نیست، کتاب چاپ کنید و مهارت بینظیری در نوشتن داشته باشید. تنها همین که شروع به نوشتن

روزانه کنید و هر روز بنویسید، شما را لایق نام نویسنده میکند. پس اولین قدم شما برای شروع مسیر نویسندگی، هر روز نوشتن است آن هم به غلط.

چرا باید نویسنده شوم؟
اساسیترین سوال همینجاست. حقیقت این است که در فرهنگ ایران به خاطر باورهایی که در مورد نویسندگی در جامعه وجود دارد، مسیر نویسندگی پر از موانع و دست انداز است که سعی بر منحرف کردن شما از مسیر و بازگشت به مسیر دکتر و مهندس شد، دارند.
پس باید دلایلی بسیار محکم برای ادامه مسیرتان داشته باشید و تلهها و موانع راه را به خوبی بشناسید.

۱. دلیل اول: علاقه.
اگر از دیرباز به نوشتن علاقه دارید و دوست

دارید در این راه قدم بردارید. میزان این علاقه را برای خود روشن کنید. آیا به این اندازه هست که از دیگر علاقیقتان بگذرید و به سراغ نویسندگی بروید و تمام وقتتان را صرف این کار کنید. البته صحبت من با کسانی است که میخواهند به نویسندگان تمام وقت و حرفهای تبدیل شوند نه نویسندگان آماتور. بله آیا علاقهتان آنقدر هست که سختیهای مسیر را ببیند و باز هم ادامه دهید؟!

۲. استعداد. اگر احساس میکنید استعداد نویسندگی را دارید و میتوانید آن را به انجام برسانید و از استعدادتان در جهت درستی بهره ببرید، بادا که نویسندهی خوبی شوید و از پس آن برآیید.

۳. درآمد. شاید این گفته ست گادین که میگوید محتوا پادشاه است را شنیده یا

خوانده باشید. خداراشکر میکنم در عصر همهگیری محتوا زندگی میکنم و بر خلاف نویسندگان گذشته که شرایط سخت و طاقت فرسایی برای درآمد داشتند، ما الان در سایتهایی مثل jobinja@ روزانه، هزاران درخواست استخدام کارشناس تولید محتوا داریم و با کمی مهارت و دانش میتوانید به درآمدهای خیلی خوبی در ماه برسید.
از دیرباز یکی از باورها و موانع بزرگ نویسندگان تازهکار این بوده است که نویسندگی نان و آب نمیشود و والدین با گفتن این جمله فرزندانشان را از پا گذاشتن در این مسیر منع کردهاند.
اما دیگر آن دوران به پایان رسیده و هر روز راههای درآمدزایی بیشتری برای نویسندگان گشوده میشود. پس با این جمله عقب نکشید و شروع به آموزش و تمرین و تکرار کنید تا به یک نویسندهی حرفهای تبدیل شوید. آنوقت

راههای درآمدزایی بسیاری به رویتان گشوده خواهد شد.

۴. احساس آرامش. وقتی شروع میکنید و داستانهای توی سرتان، گفتههایی که نمیتوانید به کسی بگویید و هر چیز دیگری را که کمی ذهنتان را به خود مشغول کرده، روی کاغذ میآورید، اندک اندک آرامش خاطر را در ذهنتان زنده میکنید. دیگر آن افکار مغشوش آزارتان نمیدهند و گاهی در پس همین نوشتن جواب سوال هایتان را نیز پیدا میکنید و این شگفت انگیز است.

۵. یادگیری بهتر. شما میتوانید با یادداشت برداری و نوشتن در مورد آموختههایتان مطالب را بهتر درک کنید و یادگیری را عمیق در خود به وجود آورید.

۶. خاطره نویسی. شما میتوانید با نوشتن خاطراتتان آنها را گرد هم آوردید و اتفاقهایی که برایتان پیش آمده را در یک جا داشته باشید و حتی آنها را چاپ کنید.

 

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست های مرتبط